Spotify kommer från och med nu att förbjuda annonser med politiskt innehåll. Man menar på att det inte finns tillräckligt bra verktyg för att kunna granska innehållet. Detta gäller för samtliga annonser som Spotify har samt exklusiva podcaster. Lyssnarna totalt för detta är cirka 141 miljoner. Politiska annonser kommer dock fortfarande kunna vara kvar i program som inte ägs av Spotify eller som är exklusiva. Trenden sträcker sig även till andra kanaler, till exempel Twitter. Twitter kommer numer införa förbud av politisk annonsering. Spotify kommer testa det här förbudet under 2020 och sedan utvärdera resultat.

En kanal som dock sticker ut är Facebook som gör tvärtom. Här kommer man fortsätta tillåta annonsering som är politiskt vinklade, trots att risken är stor att innehållet är falskt. Facebook har många gånger hamnat i blåsväder gällande annonser med falska budskap. Till exempel har det förekommit en rad bluffannonser där privatpersoner blivit bedragna till att investera i Bitcoins. Därefter har deras konton blivit länsade. Men det går inte ostraffat att bluffannonsera hos Facebook. De har flera gånger tagit till rättsliga åtgärder mot bedrägeriförsök. Facebook har regler för annonsering men många bluffmakare är såväl kreativa som intelligenta och hittar maskhål att ta sig igenom.