Alla inbitna GoT-fans har naturligtvis koll på ”Starbucks-skandalen” där någon ur skådislistan glömt ta bort sin mugg från inspelningsplatsen. Muggen syns i det fjärde avsnittet som sändes 5:e maj ur seriens sista säsong. Senare undersökning visade dock att muggen inte ens var från Starbucks. Detta spelade ingen roll eftersom den enorma kaffekedjan redan fått den marknadsföring de ville ha – en marknadsföring värd närmare 22 miljarder svenska kronor. Anledningen till den framgångsrika (och oplanerade) marknadsföringen beror mycket på att händelsen uppmärksammats i såväl radio- som tv-program. Därtill har budskapet naturligtvis spridits genom mun-till-mun-metoden. Samtliga GoT-fans har självklart pratat om händelsen. Detta genererar även extremt många sökningar på nätet med nyckelorden ”Starbucks” och ”Game of Thrones”.

När muggen först upptäcktes var det väldigt många som spekulerade i betald produktplacering. Men så var alltså inte fallet utan det var en miss från redigerarnas sida. Man redigerade snabbt bort muggen från serien men självklart finns klippet kvar att hitta för den som vill se. När serien släppte avsnittet hade man 11,8 miljoner tittare, ett guldtillfälle för Starbucks eftersom många upptäckte muggen. Sett från kaffejättens sida är reklamen ovärderlig. Till och med drakdrottningen Daenerys vill avnjuta kaffe från Starbucks (även om det i verkligheten inte var så).